Powołania

Spotkanie ECLA 2019

Mühlberg, 21-24.11.2019

W dniach 21-24 listopada miało miejsce kolejne spotkanie ECLA (klaretyńskich Prowincjałów z Europy). Uczestniczyło w nim 7 osób (z każdym rokiem - z racji trwającej reorganizacji - jest nas mniej). Tym razem spotkaliśmy się w Mühlberg - Klaretyńskim Centrum Duchowości we wschodnich Niemczech (170 km od granicy z Polską).

Po porannej Eucharystii i śniadaniu spotkaliśmy się, aby wysłuchać ojca Aloisa, odpowiedzialnego za Centrum. Opowiedział o sytuacji gospodarczej i religijnej w tym regionie. Mimo, iż od upadku Muru Berlińskiego minęło już 30 lat, to różnice między zachodnią a wschodnią częścią Niemiec są ciągle widoczne - wiele domów stoi pustych, ponieważ kto może, wyjeżdża na zachód (zwłaszcza młodzież). Dlatego pewnemu parafianinowi udało się kupić mieszkanie za 1 euro... bo nie było żadnego innego chętnego. Jeśli chodzi o kwestię wiary, to aż 80% mieszkańców deklaruje się jako niewierzący, 17% to ewangelicy, a tylko 3% to katolicy... Dlatego nasza obecność na tak wielkiej pustyni duchowej jest jak najbardziej konieczna.

Następnie zwiedziliśmy opactwo z XIII w., które służy gościom.

Kolejnym punktem dnia były obrady, które odbywały się według następującego porządku: informacje o tym, co ważnego dzieje się w Prowincjach (zwłaszcza w kwestii reorganizacji), ewentualne nasze sugestie dotyczące zbliżającej się kapituły Generalnej, jak również poprzedzającego ją spotkania prowincjałów z Zarządem Generalnym w Chile, na początku przyszłego roku. Na tym zakończyliśmy pierwszy dzień obrad.

Drugi dzień rozpoczęliśmy Eucharystią, której przewodniczył o. Helmut, posługujący w Centrum Duchowości, a z racji swego wieku przede wszystkim modlący się za to dzieło i za klaretynów na całym świecie. Następnie podjęliśmy temat planowania wspólnych działań oraz podzieliliśmy się tym, w jaki sposób wprowadzana jest w naszych Organizmach profilaktyka w kwestii ochrony nieletnich. Następnie Prowincjał Kraju Basków omówił inicjatywę dotyczącą ewentualnej pomocy imigrantom przybywającym do Europy.

Popołudnie zostało przeznaczone na wyjazd do niedalekiej Wittenbergi - miejsca życia i działalności Marcina Lutra. Po spacerze ulicami miasta, obiedzie i zwiedzeniu muzeum, ruszyliśmy w drogę powrotną. Wieczór przeznaczyliśmy na spotkanie i wspólną rozmowę z członkami wspólnoty Centrum Duchowości.

Niedzielny poranek to wyjazd na lotnisko do Berlina, pożegnania i powrót do naszych Prowincji. Po raz kolejny przekonałem się, że takie spotkania mają sens i służą przede wszystkim pogłębieniu relacji braterskich i lepszemu poznaniu się.